Wednesday, June 10, 2009

jerebu ke?


Jerebu merupakan fenomena atmosfera yang berlaku apabila debu, asap dan zarah pencemaran lain mengaburi kejelasan langit.[1] Fenomena ini biasanya terjadi jika zarah, debu dan asap berkumpul pada hari yang kering. Zarah-zarah kecil ini berkumpul di paras rendah atmosfera dan akan mengaburi pandangan dan mungkin menyebabkan masalah pernafasan.


Jerebu tebal juga dikenali sebagai asbut.
Antara sumber utama jerebu ialah kebakaran hutan, kebakaran gambut, pembakaran terbuka serta asap perindustrian dan kenderaan.
Dilihat dari jauh (seperi dari kapal terbang), jerebu biasanya kelihatan sedikit keperangan. Namun dari dekat, ia berwarna putih seperti asap.


Kali ni cerita pasal jerebu pulak pasal mase aku balik rumah abang aku kat pandan indah minggu lepas aku tengok atmosfera kl pelik macam kabus pagi sekeliling bangunan2 pencakar langit..mulanya ingatkan kabus pagi sebab baru pukul 9 tapi rupanya itu lah jerebu..pastu baca paper die tulis kat situ negara kita akan mengalami cuaca panas dan kering sampai september ni... september ni kite raya puasa eh?


Dah masuk bab jerebu ni, aku jujurnya rasa agak 'berjerebu' dengan situasi Kerajaan Perpaduan yang didebatkan sekarang ni..ade sape2 rasa tak berjerebu tak?

No comments:

Post a Comment