Saturday, February 26, 2011

IBARAT SIRIH PULANG KE GANGGANG…

DEWAN SULAIMAN, SEKOLAH KEBANGSAAN SULTAN SULAIMAN 1, KUALA TERENGGANU. 9.35 PAGI

Saat namaku dipanggil oleh pengerusi majlis, aku rasa di awang-awangan ketika melangkah penuh semangat menuju ke arah encik.............(xtau!), orang yang bertanggungjawab untuk penempatan sekolah dari jabatan pelajaran negeri Terengganu.

Aku bersalaman dengan beliau, senyuman diukir.


”Dari mana?”


”Kuala Berang..”


”Oooo..tahniah”


”terima kasih.”


Aku kembali ke kerusi. Kupandang rakan-rakan seperjuangan. Wajah mereka kelihatan seolah-olah bertanya,


”mung bulih mane?”


Sampul surat dibuka.

Tertulis ” Sekolah Kebangsaan Tapu, Mukim Tanggol, Kuala Berang”

Aku menarik nafas panjang sambil dilafaz alhamdulillah. Lalu aku memandang ustaz Wan Fauzi, pegawai j-QAF Terengganu.


”ish, ustaz ni wak debor ke orang je” Aku bermonolog dalaman.


Hampir 3 minggu Ustaz Wan Fauzi membuatkan kami, guru pelatih j-QAF tak cukup tidur, memikirkan persoalan utama – di sekolah mana kami akan di postingkan? Ada yang asyik menghubungi Jabatan Pelajaran Negeri, ada yang muka monyok je selama 3 minggu. Hahaha..


Rahimi, ” mung bulih mane duang?


Abang Ridhuan Mahmud, ”mane?”


Ramai lagi bertanya,” wane boh?”


” s.k. Tapu Kuala Berang”


”Woh sedap sangat mung bulih dekat rumah!”


”Ade la dekat 18 kilometer”


Si Ridzuan Harun, orang kg Tapu datang kearahku. Terus aku tersengih kearahnya. ”Ambe bulih S.K. Tapu kampung deme hehe..”


”Doh ustaz kite bulih mane pulok?”


”Ambe skoloh Kuala Ping”


”Fuh boleh tahan jauh, on the way nok gi Tasik Kenyir doh tu..”


Tiba-tiba kedengaran suara pengerusi majlis mengarahkan semua guru pelatih berkumpul mengikut daerah.

Muka- muka yang seolah-olah dikenali. Oh ada ex-uia disitu, budok BAR (kursus Bahasa Arab di uia). Dan ex-Smaasza, abang Asri.


Mendengar penerangan dari Tuan pengarah Pejabat Pendidikan Daerah Hulu Terengganu yang agak panjang lebar. Sambil beliau memastikan kami mengenal lokasi sekolah agar tidak tersesat. Sebahagian besar asal dari Kuala Terengganu.


Selesai penerangan, aku dan Rahimi ke kantin Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman 1 untuk santapan diraja....erk.hehe...tengah duk bubuh lauk tu, aku nampak susuk si piah, ex-irk uia.


”aik, bulih j-qaf jugok ke?”


”ho..aku bulih di Kemaman..doh mung bulih mane?”


”Aku bulih Kuala Berang.”


”Woh sedak ah mung bulih dekat rumoh, aku gok kena jauh. Kena cari rumah sewa lagi.”


”Dakpe ah mane-mane pong..asalkan dalam negeri kira lega doh tu..” Datang budok Bar uia.


” awok uia dulu kan..”


”a’ah..bukan ke kita kene daerah sama tadi..”


”habih la, skoloh lubuk periuk..ceruk mane tu hehe..”

bersambung...

No comments:

Post a Comment